Bijzondere aspecten

 

De geschiedenis van de heropleving van de Tour de Belgique is enigszins bizar : het idee ontstond immers na het ontdekken van het roadbook van de Tour de Belgique uit 1973 op een standje van een brocante voor wisselstukken. Robert Vandevorst was erdoor geïntrigeerd en probeerde het parcours af te leggen met zijn wagen. Zo kwam hij erachter dat het nog steeds actueel was voor het onderdeel van de doorsteek van de Ardennen. 

Christian Jupsin, grondlegger en directeur van DG Sport, wilde net een regelmatigheidsproef op poten zetten voor classic wagens, het duurde dan ook niet lang voordat beide heren de hoofden bij elkaar staken en met de terugkeer van de Tour de Belgique op de proppen kwamen, een autorally waarvan de naam alleen al heel wat herinneringen oproept bij diegenen die met veel nostalgie terugdenken aan de mooie tijd van de wegrally’s. Na akkoord van de KACB, voornamelijk over het gebruik van de naam van de wedstrijd, was de kogel snel door de kerk om een herdenkingswedstrijd met deze naam te organiseren.

In 2014, na twee succesvolle jaren, wou Christian Jupsin toch een nieuw elan geven aan de Tour de Belgique, en een weg inslaan die meer aansluit bij de actualiteit en ook met wat de toekomst in petto heeft. Met de Tour de Belgique New Energy wil het team van DG Sport uiteraard de naam van een prestigieuze wedstrijd voortzetten maar tegelijk een evenement creëren dat kadert binnen haar eigen tijdsgeest : een eco-marathon. Uiteindelijk is een eco-marathon de moderne definitie van een regelmatigheidsrally en de vorm en idee sluiten heel nauw aan bij de grote rally's uit het verleden.

Na twee edities waarin de moderne wagens enkel waren vertegenwoordigd door 'New Energy'-voertuigen, laat DG Sport het concept dit jaar verder evolueren naar een Tour de Belgique 'New Technology'. Alle wagens voorzien van nieuwe technologieën die ze zuiniger en schoner maken zijn nu toegelaten. Zo kan het publiek op hetzelfde parcours de mooiste auto's van vroeger en de meest moderne van nu bewonderen, zodat alle generaties autoliefhebbers hun gading zullen vinden!

 

De voertuigen die mogen deelnemen aan de Tour de Belgique New Technology moeten strikt voldoen aan de 2 volgende criteria :

  • voertuigen van minder dan vijf jaar oud,
  • voertuigen die voldoen aan de PVA, wat inhoudt dat geen specifieke aanpassingen zijn toegelaten.         
     

Het parcours 100% asfalt van de Tour de Belgique New Technology wordt als volgt opgesteld :

  • Onderdelen op de baan met strafpunten, m.a.w. onderdelen die gaan van tijdscontrole naar tijdscontrole waar de tussentijd moet gerespecteerd worden ;
  • Regelmatigheidsproeven op de openbare weg, aan een maximum van 50 Km/u, over speciaal gekozen trajecten die in het verleden van de Ronde van België meermaals het theater waren van spectaculaire specials. Alsook een mooi aantal kustritten, sommigen uit het verleden, anderen nog steeds actueel;
  • Regelmatigheisproeven op circuit aan een gemiddelde van 70 Km/u op permanente baancircuits.
     

Na afloop van de Tour de Belgique zullen volgende klassementen opgesteld worden :

  • een regelmatigheidsklassement, enkel gebaseerd op de tijdstrafpunten opgelopen tijdens de wedstrijd. Dit klassement is het enige klassement dat wordt erkent in het kader van een eco-rally onder auspiciën van de FIA;
  • een verbruiksklassement, gebaseerd op het verbruik van de interne verbrandingsmotor bepaald door het evenwicht tussen de warmte-energie van de brandstof volgens de tabel die uitgaat van de FIA ;
  • een algemeen klassement, wat eigenlijk een energie-klassement is, waarbij het gerealiseerd vermogen in het regelmatigheidsklassement gemeten zal worden aan de hand een indexcijfer gelinkt aan het verbuik volgens de volgende formule : (Warmte-energie van de brandstof in Wh/l * het verbruik op 100 km in l) / 50
  • vb : een voertuig met dieselmotor dat 3,21 l / 100 km verbruikt (warmte energie van de diesel : 10,025 Wh/l) : (10,025 * 3,21) / 50 = 0,6436.
  •  De winnaar van het algemeen klassement zal uitgeroepen worden tot winnaar van de Tour de Belgique New Technology.

 

Het roadbook van de Tour de Belgique New Technology wordt volledig in pijltje-bolletje stijl met afstandsindicatie opgemaakt. Het bevat geen enkele kaart of een regionaal systeem.

De totaliteit van het parcours en het roadbook zijn gerealiseerd door Robert Vandevorst, navigator en erkend organisator, bijgestaan door het team van DG Sport, een professionele organisator van onder meer de fameuze Bikers’ Classics.  Robert Vandevorst telt meer dan 100 overwinningen in historische rally’s op zijn palmares, waaronder de eerste historische Rally van Monte Carlo de Neige et Glace.

 

Het team DG Sport stelt u diensten voor die dit evenement waardig zijn :

  • Een professionele omkadering ;
  • Gebruik van het Tripy systeem voor de chronometrage ;
  • Een roadbook met pijltjes en km-aanduiding met tal van aanduidingen, voor iedereen begrijpelijk, ook voor beginnende teams ;
  • communicatie van de gemiddeldes van de RT's (inbegrepen de veranderingen van gemiddelde) twee weken voor het evenement (per mail en op de website) ;
  • Het ter beschikking stellen van de tabellen van gemiddelden. Omdat veranderingen van het gemiddelde zullen nodig zijn omwille van problemen met de wegveiligheid, zullen deze veranderingen geïmplementeerd worden in aangeleverde tabellen.  De teams en hun auto’s zullen dus niet moeten uitgerust worden met tal van elektronische instrumenten, enkel een km-teller (Tripmaster) is noodzakelijk ;
  • Wat dat betreft signaleren wij het bestaan van afstandsmeters die werken op basis van het GPS systeem en die geen installatie vereisen. Elk voertuig kan in minder dan 10 seconden uitgerust worden met een dergelijk systeem ;
  • Buffetten voor alle teams tijdens de middagpauzes ;
  • Uitstekende hotelarrangementen.

  Geen enkele specifieke veiligheidsuitrusting is vereist in de wagen. Enkel het dragen van een helm zal verplicht zijn tijdens de regelmatigheidsproeven op circuit.